FAQ
Vad kostar en radioreklam?
Vanligtvis kostar en radioreklam mellan 5.000-15.000kr. På grund av variationen i projektstorlek och underlag kan priset dock variera. Vi jobbar inte med fasta priser och kan erbjuda lösningar för projekt i alla storlekar, även bara delar av projektet som t.ex. annonsering på Spotify eller mix-mastering. Vänligen kontakta oss för att diskutera dina specifika behov och få en prisuppskattning.
Hur lång tid tar det att göra en radioreklam?
Vanligtvis tar det mellan en till två veckor från idé till färdig reklam. Därför rekommenderar vi att man försöker inkludera så många funderingar som möjligt i varje utkast, så att antalet sessions kan minimeras. Under högsäsong, som kan vara i början av sommaren och före jul, kan leveranstiden öka till två till tre veckor. Ibland kan det finnas behov av att få en reklam levererad snabbt, och då erbjuder vi möjligheten att göra en expressbeställning. Med en expressbeställning kan vi leverera en färdig radioreklam inom fem arbetsdagar.
Vad kan man tänka på när man beställer en radioreklam?
För att säkerställa att vår reklamkampanj är så framgångsrik som möjligt är det avgörande att den är genomtänkt och riktad mot en specifik målgrupp, med hänsyn till åldersgrupp och intressen. Dessutom är det viktigt att reklamen är fantasifull och samtidigt trovärdig. Om det behövs, står vi gärna till tjänst för att guida er genom hela idéstadiet.
Vi har märkt att många gör misstaget att de fokuserar på att skapa en informativ kampanj, vilket såklart är viktigt. Men vi tror att det viktigaste för radioreklamer är att skapa ett starkt intryck hos lyssnaren. Därför försöker vi alltid lägga störst fokus på att skapa en reklam som känns meningsfull och givande för lyssnaren.
Tydlighet är också en viktig faktor att beakta. Kunden måste få veta var de kan vända sig för mer information, antingen genom hemsideadressen eller besöksadressen. Vi rekommenderar inte att läsa upp telefonnumret, utan hellre en kort hemsideadress som är lätt att minnas. Dessutom bör man tänka igenom hur adressen läses upp för att säkerställa att den är lättförståelig.
Hur annonserar man en radioreklam?
Det är ofta önskvärt att nå ut lokalt genom radioannonsering, och räckvidden kan vara större i större städer, men det är viktigt att notera att antalet sändningar per dag kan variera beroende på geografisk placering. Annonseringskostnaderna kan också variera beroende på var man väljer att sända reklamen.
Annonsering online via plattformar som Spotify och podcasts kan vara pris- och processmässigt annorlunda, men det är alltid viktigt att optimera annonserna för att nå rätt målgrupp. Vi är just nu leverantörer för Spotify Advertising, och vi kan hjälpa er med det. Vi kan också hjälpa er att undersöka andra plattformar som kan passa er kampanj. Om ni önskar att vi ska sköta hela annonseringsprocessen kan vi även erbjuda detta. Tveka inte att kontakta oss om ni har några frågor.
Om ni inte hittar svar på era funderingar, är ni välkomna att kontakta oss för att få assistans. Vi erbjuder kompetent rådgivning och besvarar era frågor på ett tydligt sätt.